MADR a emis un proiect de Ordonanta de Urgenta in vederea stabilirii unor masuri privind comercializarea produselor agricole in piete, masuri prin care se urmareste eliminarea disfunctionalitatilor in ce priveste organizarea si desfasurarea activitatilor comerciale in regim de vanzare cu amanuntul si cu ridicata, in special legume si fructe, o mare parte din aceste produse fiind valorificata prin intermediari.
Persoanele fizice care desfasoara activitate in propria-i ferma pentru a obtine produse agricole peste necesarul de consum propriu, in scopul valorificarii acestora in piete, isi vor putea procura atestat de producator - un document care atesta activitatea profesionala a producatorului persoana fizica, care desfasoara activitate economica in sectorul agricol, si care va fi valabil atat pentru persoana-i proprie cat si rudelor de gradul I. Valabilitatea acestuia va fi de un an.
Atestatul de producator va contine informatii cu privire la:
- numele si prenumele producatorului;
- denumirea produselor agricole si suprafata de teren exploatata, efectivul de animale inregistrate in Registrul Agricol detinut de unitatea administrativ teritoriala pe raza careia se afla ferma/gospodaria, productiile estimate a fi obtinute si cele destinate comercializarii;
- temeiul legal al eliberarii atestatului.
Atestatul se elibereaza la cererea producatorilor agricoli, de catre structuri asociative profesionale/patronale/sindicale din agricultura inregistrate la primarii, iar in lipsa acestora de catre entitati teritoriale aflate in subordinea sau in coordonarea Ministerului agriculturii.
Primariile vor informa prin afisare listele cu asociatiile si entitatile mentionate mai sus.
Potrivit proiectului de Ordonanta, "prin exceptie de la prevederile Ordonantei de urgenta nr.44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile ulterioare, exercitarea activitatilor de comert cu ridicata sau cu amanuntul, a produselor agricole obtinute in ferma/gospodaria proprie, de catre producatorii agricoli persoane fizice care detin atestat de producator, se realizeaza in baza carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol".
Carnetul de comercializare se elibereaza la cerere de catre primarii, pe a caror raza teritoriala se afla ferma sau gospodaria in care se obtin produsele care vor fi comercializate.
Carnetul de comercializare va contine 100 de file a 3 exemplare. Prima fila va contine datele de identificare ale producatorului agricol si este nedetasabila. Restul filelor vor fi utilizate dupa cum urmeaza:
- primul exemplar se inmaneaza cumparatorului;
- al doilea exemplar ramane la vanzator;
- al treilea exemplar ramane atasat la carnet.
Carnetele utilizate cuprinzand al treilea exemplar vor fi predate la primarie.
Utilizarea carnetului de comercializare va fi obligatorie indiferent de livrarea facuta si de calitatea cumparatorului: persoana fizica sau juridica.neutilizarea acestuia va fi sanctionata cu amenda de 1000 lei.
Cumparatorul persoana juridica trebuie sa pastreze filele carnetului ce i-au fost inmanate la cumapararea marfii timp de 10 ani, fiind utilizate la inregistrarile contabile privind achizitiile.
Cu ajutorul filei din carnet cumparatorul va face dovada provenientei marfii pe perioada transportului.Lipsa acesteia va fi sanctionata cu amenda de 1000 lei in cazul persoanelor fizice, si de la 3000 lei la 5000 lei in cazul persoanelor juridice.
Si producatorii agricoli au obligatia de a avea o fila din carnetul de comercializare pe durata transportului de la locul de detinere la locul de comercializare, care sa dovedeasca sortimentele si cantitatea de produse transportata.Lipsa acestei file se sanctioneaza cu amenda de la 1500 lei la 2000 lei
Pentru a se asigura vanzarea in piete publice sau private, este obligatorie amenajarea de spatii de vanzare distincte, rezervate exclusiv producatorilor agricolo persoane fizice detinatoare a unui carnet de comercializare.
Vanzarea la taraba a produselor agricole din gospodaria proprie de catre persoanele fizice, se face pe baza actului de identitate si a carnetului de comercializare. Centralizarea vanzarilor se va face la finalul zilei.
Operatorii economici vor putea comercializa produse agricole in spatii amenajate distinct, cu respectarea normelor fiscale in vigoare si cu emiterea de bonuri fiscale.
Potrivit proiectului, Ordonanta va abroga o serie de acte normative, si ar urma sa intre in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2014, certificatele de producator emise in baza HG. nr. 661/2001 fiind utilizate pana la expirarea perioadei de valabilitate a vizei, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2013.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu